Nu är det dags att komma på någonting riktigt kreativt för att kunna utveckla Sanne. Vi har kommit en bra bit på vägen men så fort det handlar om någonting som Sanne anser vara livsfarligt så fixar hon det inte..

Det blir kortslutning i hjärnkontoret och hon blir opålitlig av sin rädsla.

Jag och Sannes ägare har diskuterat, vridit och vänt på saker men utan den där “WOW vad det lossnar”-känsla. Men idag tror jag att vi kom någonting bra på spåren. Min tanke är tricktraining!

Vi har börjar lite smått med att Sanne ska uppmärksamma saker och sedan får hon beröm, just i det här fallet använder vi lite gott att äta på som beröm, men det är någonting som är väldigt olika från fall till fall. Vissa hästar blir tiggiga och andra svarar kanonbra på detta.

Jag tyckte det kändes riktigt positivt med detta arbetssätt och det ska bli spännande och se hur det har gått för Lena och Sanne när jag kommer tillbaka nästa vecka så, fortsättning följer..